Školní vzdělávací program

Vzdělávací program - JARO, LÉTO, PODZIM, ZIMA- VE SLUNÍČKU JE NÁM PRIMA

"Objevování světa dítěte ve společné hře přináší zážitky, které děti nemohou nikde jinde a jinak získat"
(Zdeněk Matějček)

               Hlavní snahou našeho programu je rozvíjet osobnost dítěte, podporovat jeho tělesný rozvoj a zdraví, jeho duševní pohodu, rozvinout jeho touhu po poznávání a objevování. Umožnit dětem porozumět okolnímu světu, učit se žít mezi lidmi, vnímat odlišnosti mezi lidmi a lidi s postižením jako rovnocenné jedince, poznávat všechno kolem sebe včetně kulturního bohatství, tvořit a učit se. Smyslem práce je nabídnout dětem promyšlené příležitosti, které jim umožní prožít, zažít, objevit, vyzkoušet si, rozhodnout se, nést zodpovědnost za své rozhodnutí a naučit se nové věci.


Výchovné a vzdělávací strategie 

kompetence k řešení problémů        

  • všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
  • řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
  • problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu,
  • ozkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé
  • omožnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadních
  • ozkušeností, fantazii a představivost

 

kompetence k učení                            

  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá přitom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení
  • má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
  • klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
  • učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům
  • pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí

 

komunikativní kompetence                            

  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
  • domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci
  • v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být
  • okomunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou

 

sociální a personální kompetence                  

  • uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky
  • dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost
  • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
  • napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí
  • spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti;
  • ododržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim

 

činnostní a občanské kompetence                

  • svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat
  • odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem
  • chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá
  • má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých
  • má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat
  • spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat 
 
VZDĚLÁVACÍ   OBSAH JE ROZVRŽEN  V   INTEGROVANÝCH   BLOCÍCH:

MOJE I NAŠE SLUNÍČKO
PODZIMNÍ PAPRSEK
ZIMNÍ PAPRSEK
JARNÍ PAPRSEK
LETNÍ PAPRSEK

NOVINKY

Prázdniny

obrázek
Vážení rodiče,
od 1. 1. 2018 dojde ke změně výše úplaty za stravování dětí v MŠ Harmonie. U dětí ve věku 3 - 6 let o 4 Kč za den při celodenním pobytu a u dětí nad 7 let o 6 Kč za den při celodenním pobytu. Podrobný rozpis najdete ve složce "dokumenty".
Alena Slámová, ředitelka

HOME - MŠ Harmonie, Neratovice

Created by © 2011- 2017 ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek webdesign